Kata cik hani, dia akan pencen pada 03-06-2039. Pada hari lahirnya yang ke-56. Aku juga berumur 56 tahun pada masa tu.
Kata cik hani, lagi 28 tahun, masa tu da lepas 2020.
Aku kata, em, pejam celik pejam celik.. lagi 9 tahun umur kita akan masuk 37 thn.
Kata cik hani lagi, masa tu dah beranak cucu dah kita kan.. entah macam manalah zaman tu..
Kata aku, entah sempat entah tidak aku lihat zaman tu..
Kata cik hani, Insya Allah..
Kata aku, ………………….
Bila berborak pasal tahun 2039, aku rasa macam dalam filem.
Dulu masa waktu sekolah-sekolah, aku rasa 2020 itu sangat jauh. Tup-tup sekarang boleh bincang hal 2039 pula.
Tapi sikit-sikit aku tersedar hal kematian. Semakin umur meningkat, semakin aku ingat pada perkataan mati. Kadang-kadang, bila aku keluar dari rumah, aku tersedar, sekiranya aku pergi tinggalkan dunia ni.. bagaimana agaknya. Tapi diri ni masih rajin membuat perkara-perkara lagha. Bila teringat, insaf sekejap. Bila terlupa, buat balik. huhu..
Em.. aku manusia yang selalu lupe.. :(
Rabu, Januari 19, 2011
Khamis, Januari 06, 2011
Terang Bulan-Rahmat Haroun
Bertahun aku mencari buku ni..
Terang Bulan karya Rahmat Haroun keluaran DBP pada tahun 1991.
Kata kawan aku, buku ini berkenaan dengan lagu kebangsaan kita. Tapi berdasarkan review Nazmi Yaakub di sini ada campuran cerita lain.
Setiap kali ke pesta buku, aku akan cari buku ni dengan harapan DBP akan reprint novel ini semula. Tapi hampa. uu.. Malah, bila tanya dengan petugas DBP, ada yang tak tau. Emm.. tak boleh salahkan diorg gak.. buku lama ni.. [fikir positif].
Aku dah cari di tempat buku-buku lama yang aku tahu tapi tak jumpa juga. Oh, kedai buku di the Mall tu dah lama aku tak pergi.. hihihi.. Nampaknya kena rajinkan diri ke sana semula.
Tapi, kalau siapa-siapa tahu mana nak dapat buku ni, kindly tell me oke..pleaseee [nampak cam desperate betul.. hahaha]
p/s: novel Di. Ar. Ti dan Sentuhan Oedipus pun nampak menarik juga. Macam kena cari juga ni.. hihihi
Terang Bulan karya Rahmat Haroun keluaran DBP pada tahun 1991.
Kata kawan aku, buku ini berkenaan dengan lagu kebangsaan kita. Tapi berdasarkan review Nazmi Yaakub di sini ada campuran cerita lain.
Setiap kali ke pesta buku, aku akan cari buku ni dengan harapan DBP akan reprint novel ini semula. Tapi hampa. uu.. Malah, bila tanya dengan petugas DBP, ada yang tak tau. Emm.. tak boleh salahkan diorg gak.. buku lama ni.. [fikir positif].
Aku dah cari di tempat buku-buku lama yang aku tahu tapi tak jumpa juga. Oh, kedai buku di the Mall tu dah lama aku tak pergi.. hihihi.. Nampaknya kena rajinkan diri ke sana semula.
Tapi, kalau siapa-siapa tahu mana nak dapat buku ni, kindly tell me oke..pleaseee [nampak cam desperate betul.. hahaha]
p/s: novel Di. Ar. Ti dan Sentuhan Oedipus pun nampak menarik juga. Macam kena cari juga ni.. hihihi
Jumaat, Disember 31, 2010
hari terakhir 2010..
off to Perak....
Selamat Menyambut Tahun Baharu..
Selamat Tinggal 2010..
Selamat Datang 2011..
Selamat Menyambut Tahun Baharu..
Selamat Tinggal 2010..
Selamat Datang 2011..
Khamis, Disember 30, 2010
lunch yang stress..
Aku tahu.. semua orang excited cerita pasal perlawanan bola semalam. Dari ofis sampai la kat tempat makan. Tak kiralah muda ke tua, memang havoc la citer pasal team bola kita. Termasuklah seorang pakcik ni.
Aku tak kisah dia nak cakap pasal kononnya artis kita tak berapa nak sokong team bola kita. Kononnya semua artis Indonesia pergi ke stadium semalam sokong team diorang. [Walaupun dalam hati aku tak berapa sokong kenyataan ni. Mana pakcik ni tahu? Pandai-pandai je pakcik ni buat statement camni] Itu belum lagi campur dengan kenyataan-kenyataan lain dia yang memang tak boleh pakai.
Aku juga tak berapa nak ambil hati masa dia hentam aku pasal Bambang. Entah apa hal la pakcik ni sibuk nak menyampuk masa aku, cik Nazrie n cik Za bersembang. Sudahlah menyampuk tak beri salam. Pulak tu, lain yang aku maksudkan.. lain pulak yang dia interpret ni.. Pakcik.. bila pula saya cakap si Bambang tu hensem??
Tapi, satu ni je yang aku tak berapa puas hati. Apa pasal hal aku makan laksa pun dia nak condemn ni? Apa masalahnya ni? Kau dok mengata, bertahun-tahun kau datang sini tapi tak pernah terasa nak makan laksa kat sini. Konon-konon cam laksa kat gerai tu tak sedap la? Jadi? Apa kena mengena dengan aku plak ni? Yang aku pelik, kenapa dia ada kat gerai tu pun tak tau la..
Uuu.. seksa betul aku nak lunch tadi.. Nasib.. nasib.. nasib baiklah kesabaran aku tinggi tadi. Tapi minta maaf la pakcik kalau ternampak muka stone saya masa pakcik membebel tadi ye. Dari hal bola sampai ke hal sinetron Indonesia pakcik ni membebel.. sampai sakit kepala aku. Peminat fanatik sinetron pakcik ni. Aigoo pakcik, saya yang perempuan ni pun tak berapa melayan sinetron.. aii..
Aku tak kisah dia nak cakap pasal kononnya artis kita tak berapa nak sokong team bola kita. Kononnya semua artis Indonesia pergi ke stadium semalam sokong team diorang. [Walaupun dalam hati aku tak berapa sokong kenyataan ni. Mana pakcik ni tahu? Pandai-pandai je pakcik ni buat statement camni] Itu belum lagi campur dengan kenyataan-kenyataan lain dia yang memang tak boleh pakai.
Aku juga tak berapa nak ambil hati masa dia hentam aku pasal Bambang. Entah apa hal la pakcik ni sibuk nak menyampuk masa aku, cik Nazrie n cik Za bersembang. Sudahlah menyampuk tak beri salam. Pulak tu, lain yang aku maksudkan.. lain pulak yang dia interpret ni.. Pakcik.. bila pula saya cakap si Bambang tu hensem??
Tapi, satu ni je yang aku tak berapa puas hati. Apa pasal hal aku makan laksa pun dia nak condemn ni? Apa masalahnya ni? Kau dok mengata, bertahun-tahun kau datang sini tapi tak pernah terasa nak makan laksa kat sini. Konon-konon cam laksa kat gerai tu tak sedap la? Jadi? Apa kena mengena dengan aku plak ni? Yang aku pelik, kenapa dia ada kat gerai tu pun tak tau la..
Uuu.. seksa betul aku nak lunch tadi.. Nasib.. nasib.. nasib baiklah kesabaran aku tinggi tadi. Tapi minta maaf la pakcik kalau ternampak muka stone saya masa pakcik membebel tadi ye. Dari hal bola sampai ke hal sinetron Indonesia pakcik ni membebel.. sampai sakit kepala aku. Peminat fanatik sinetron pakcik ni. Aigoo pakcik, saya yang perempuan ni pun tak berapa melayan sinetron.. aii..
Rabu, Disember 29, 2010
Harimau Malaya baru bangun dari tidur...
Tahniah Harimau Malaya!!
Syukurlah kita menang dengan agregat 4-2. Walaupun aku rasa ramai yang akan bagi kredit kepada khairul fahmi dan safee tapi bagi aku kreditnya lebih kepada seluruh team. Kalau team ni yang akan wakil kita untuk game-game masa depan, aku rasa team bola kita boleh jadi hebat. Mungkin juga kita boleh kembali ke zaman kegemilangan bola masa zaman Mokthar Dahari. Aku memang tidak pernah mengalami zaman-zaman terhebat tu. Tapi agaknya macam ni kot rasanya..
Dah lama rumah aku tak bergegar dengan jeritan gol beramai-ramai [selalunya aku je yang bising.. uuu].. Harimau Malaya da mula bangun dari tidur yang panjang. Kali ni aku da tak nampak team Malaysia yang passing bola tak lebih 5 meter, yang lari terkedek-kedek, yang asyik-asyik injured, dan macam-macam lagi yang buat aku rasa nak sepak diri sendiri. hahaha... well done guys.. [of course lebihnya pada abam shahrul.. ahhaha..]
Tapi.. tolonglah sangat-sangat. Janganlah korang cepat lupa diri..
Emm.. mungkinkah lepas ni Rajagobal akan dianugerahkan title datuk? macam masa kita menang perak kat olimpik hari tu la.. hihihi.. aku rasa dia layak ape..
Oh.. sepanjang game ni tadi, aku tengok kameraman asyik fokus kat perempuan yang cantik. Bak kata Cik Nazrie.."skit-skit tunjuk pompuan, luna maya la, manohara la, solehah la, kris dyanti la.."
Aku tau apa yang kau cari en.kameraman. Musti kau kecewa kan.. hahhaha... Kami yang kat rumah ni pun kecewa juga.. hahahaha..
Apapun tahniah juga buat team Indonesia. Menang pada game kedua ni. Dalam saat-saat akhir pun masih tak mahu mengalah ya. Bagusnya semangat tu. Team Harimau Malaya, sila contohi semangat itu ya.
p/s: En.Mugi, tak rugi kan join saya tengok game kali ni?
Syukurlah kita menang dengan agregat 4-2. Walaupun aku rasa ramai yang akan bagi kredit kepada khairul fahmi dan safee tapi bagi aku kreditnya lebih kepada seluruh team. Kalau team ni yang akan wakil kita untuk game-game masa depan, aku rasa team bola kita boleh jadi hebat. Mungkin juga kita boleh kembali ke zaman kegemilangan bola masa zaman Mokthar Dahari. Aku memang tidak pernah mengalami zaman-zaman terhebat tu. Tapi agaknya macam ni kot rasanya..
Dah lama rumah aku tak bergegar dengan jeritan gol beramai-ramai [selalunya aku je yang bising.. uuu].. Harimau Malaya da mula bangun dari tidur yang panjang. Kali ni aku da tak nampak team Malaysia yang passing bola tak lebih 5 meter, yang lari terkedek-kedek, yang asyik-asyik injured, dan macam-macam lagi yang buat aku rasa nak sepak diri sendiri. hahaha... well done guys.. [of course lebihnya pada abam shahrul.. ahhaha..]
Tapi.. tolonglah sangat-sangat. Janganlah korang cepat lupa diri..
Emm.. mungkinkah lepas ni Rajagobal akan dianugerahkan title datuk? macam masa kita menang perak kat olimpik hari tu la.. hihihi.. aku rasa dia layak ape..
Oh.. sepanjang game ni tadi, aku tengok kameraman asyik fokus kat perempuan yang cantik. Bak kata Cik Nazrie.."skit-skit tunjuk pompuan, luna maya la, manohara la, solehah la, kris dyanti la.."
Aku tau apa yang kau cari en.kameraman. Musti kau kecewa kan.. hahhaha... Kami yang kat rumah ni pun kecewa juga.. hahahaha..
Apapun tahniah juga buat team Indonesia. Menang pada game kedua ni. Dalam saat-saat akhir pun masih tak mahu mengalah ya. Bagusnya semangat tu. Team Harimau Malaya, sila contohi semangat itu ya.
p/s: En.Mugi, tak rugi kan join saya tengok game kali ni?
Langgan:
Catatan (Atom)
