Selasa, Oktober 14, 2008

saya, si dia dan rumah terbuka...

Kelapangan waktu membuatkan tangan saya gatal-gatal untuk menge-melkan jemputan ke rumah terbuka saya ahad ini. Ketika hendak menghantar emel itu, aduh.. takutnya saya. Macam-macam saya fikir, bahasa saya betulkah? Maklumlah, semuanya editor, sekejap saja sudah dapat lihat kesalahan bahasa walaupun kecil.. heheh.. Habis-habis fikir dan edit sedikit di sana sini, kemudian saya hantar kepada rakan-rakan saya yang sama jabatan. Huh, lega sudah hati saya. Tak apalah.. yang penting niat saya ikhlas menjemput mereka.

Saya juga menjemput si dia yang pernah saya suka dan si dia yang sekarang bertakhta di hati. Saya tidak tahu jika keduanya berkesempatan ke rumah saya. Tiba-tiba saya jadi risau kalau-kalau keduanya datang dan bertembung.. aduh, tentu saja hati saya berdebar-debar. Tetapi secara rasional dan logiknya, perkara ini mungkin tidak akan berlaku.

Yang lebih membuatkan hati saya lebih berdebar-debar sekarang adalah berkenaan maklang saya. Itulah, bak kata orang terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata merana diri... Memang meranalah diri saya sekarang. Semua ini gara-gara, maklang saya yang mahu menjodohkan saya dengan seseorang beberapa bulan lalu. Ceritanya diringkaskan dan lebih kurang begini..
Pada suatu malam yang suam-suam kuku sambil menonton televisyen.

Maklang: anak sedara busu mani keja engineer kat kedah tapi tak kawin lagi..
saya senyap sahaja.. pura-pura tak dengar..

Maklang: gaji bagus tuh. Mak dia tengah cari calon..
saya senyap lagi.. dalam hati.. ape kena mengena dengan saya??

Maklang: maklang cakap yang kaklong pun baru habis belajar..
saya sudah jeling-jeling mak di tepi.. Mak cuma sengih-sengih sahaja.. macam da tahu je fasal ni... habislah saya.. patutlah hari itu, mak sudah warning saya..

Maklang: kaklong da ada boypren?
Dengan pantas saya angguk. Jangan cari nahas.... itu kata hati saya..

Maklang: orang mana?
alamak... memang nahas saya... dengan teragak-agak saya jawab: orang johor..

Maklang: keja apa?

fyza d.hana: lecturer.. (memang saya sedang mengorek kubur sendiri....)

Maklang: kenal mana? (banyak pulak soalan maklang saya ni.. macam FBI.. mak pulak sengih-sengih sahaja.. taknak amik port.. uuu.. tolongggg...)

fyza d.hana: sama kelas dulu.. (masa ni adik saya sudah senyum simpul.. mesti dia tahu siapa yang saya maksudkan.. ceh.. mesti lepas ni jadi modal dia mengusik saya... ciss..)

Maklang: nanti masa konvokesyen kenalkan dengan maklang.

Saya sudah terkedu. Macam ada batu bertimpa-timpa menghempap kepala saya.. Tapi saya bernasib baik betul kerana semasa majlis konvokesyen, maklang saya terlupa. Bersyukur betul saya masa itu.

Bila "keadaan" sudah reda sekarang, alih-alih semalam semasa emak menjemput maklang datang ke rumah terbuka kami, maklang siap menyampaikan pesan kepada emak menyuruh saya menjemput si "dia". Peningnya kepala saya... macam mana ini? Saya kata pada emak kalau maklang tanya katakan saja kami sudah putus. Tapi bila emak saya kata, "Kau nak maklang carikan calon lagi ke?", cepat-cepat saya geleng kepala.. Emak pula gelak-gelak.. Sabar sahajalah saya. Kemudian emak memberi idea bernas, "cakap ajelah, budak tu tak dapat datang, sibuk.. jauh...," hehehehe.. pandai betul mak.. Adus.. inilah namanya penipuan yang ditutup dengan penipuan... Bertambahlah dosa saya lagi..

Apa pun saya cuma harap maklang tidak ingat langsung tentang perkara ini seperti yang terjadi di majlis konvokesyen dulu. Aduh, macam cerita zaman dolu-dolu pula.. tak pun seperti cerita anak mami filem arahan Prof. A.Razak Mohaiden.. Aduh.. Tak Nakkkkk...


p/s: si dia itu pun tak sedar-sedar saya sukakan dia.. benci betul...

2 ulasan:

  1. ko kena cepat beb ..jgn lambat sgt mcm KTM.skg da advance.gunung di kejar tak lari, tapi org yg dikejar akan lari.

    BalasPadam
  2. ahaks...
    sekarang takde lg istilah perigi cari timba...
    saya pun tunggu die tnye saya dulu...
    ini bukan masalah gentle tak gentle...kami spesis yg pupus. jd siapa cepat dia dapat...haha.
    saya pun nk buat entri ni dlu tp niat dibatalkn segera. tau kan sebabnye...haha. maklang ni ambil berat tp dh jd mcm bizibodi plak~ haha.

    BalasPadam